fredag 15 februari 2013

Att vara Agent Stefan

Hur är det egentligen att vara agent? Vad innebär agentuppdraget och kan man verkligen vara agent utan att vara hemlig - under cover? Det är ett ganska ärofyllt uppdrag som jag gett mig själv som går ut på att till mänskligheten rapportera min tolkning av det jag förnimmer. Det har blivit över hundra artiklar om allt från sensitiv begåvning till nånannanism och jag har fått många underbara kommentarer. Snart har det gått ett år sen jag började blogga och det har varit ett roligt agentuppdrag hela tiden. Fortfarande känner jag att de frågor jag brinner för, om att frigöra sina sinnen och att ta vara på det liv man har, är långt från uttömda, så mina rapporter till mänskligheten kommer att fortsätta länge än.

 

Det finns så många människor runt omkring och även väldigt nära som verkar välja att inte försöka vara lyckliga. Det är för mig helt obegripligt. Att man försöker och går på en massa minor och känner att man misslyckas kan jag förstå. Jag kan nog också egentligen förstå (trots att jag nyss skrev att det var obegripligt) att man inte ens försöker om jag gräver djupt därinne. Jag har själv i många år varit i stort sett helt passiviserad, där TV har varit den enda upplevda glädjen. Det är som i filmen Matrix, en slöja som dragits för vårt sinne för att göra oss blinda för sanningen - vad som nu är sant. Jag har känt den slöjan nästan fysiskt.

 

Under det år som gått har jag mött fantastiska människor som gör saker och lever på sätt jag aldrig tidigare trott vara möjligt. Dörröppnaren var Timothy Ferriss bok "Four Hour Workweek" som var en galen bok om att frigöra sig i tid och rum, köpa billig arbetskraft i Indien och outsourca hela livet. Ja det var en blandning av högt och lågt, men det där första - tanken på att frigöra sig i tid och rum - kunde det verkligen vara möjligt? Efter detta har mina sinnen öppnats för helt nya tankesätt och jag har mött människor som kallar sig för digitala nomader - sådana som försörjer sg via internet och kan bo var som helst på jorden. Många av dem jobbar mycket hårt, men en del har även lyckats med konststycket att frigöra tid, arbeta mindre, automatisera inkomst, och det utan att suga ut fattigare länder. Det har varit fantastiska, inspirerande möten. En oerhört intressant upptäckt har varit att det stora flertalet av dessa digitala nomader är kvinnor. Det är en värld som behärskas och domineras till stor del av extremt smarta, driftiga, modiga och generösa kvinnor. De bjuder på massor av sina kunskaper - helt gratis. En av dessa kloka nomader sa till mig att om jag vill bli en digital nomad, eller vad som helst egentligen, så se till att beblanda dig med och träffa andra som redan gjort ungefär det du vill göra. Låt dig smittas av deras erfarenhet.

 

Helt nya evenemang och nätverk har uppenbarat sig i och med mina nya öppnare glasögon, som jag tagit mig tid att engagera mig i. Engagemang föder engagemang, glädje föder glädje, generositet föder och göder generositet. I många år har jag velat börja skriva, allt från noveller, artiklar, romaner, fackböcker, ungdomsböcker. Skriva, skriva, skriva! Hela tiden har jag vetat att för att skriva, så måste man sätta sig ner och ... börja skriva! Det finns inget att vänta på. Men av olika skäl, bortförklaringar, så lyckades jag aldrig börja riktigt. Men så plötsligt för ett par år sen hade jag en story som jag ville förmedla och började skriva. Efter ett tag började berättelsen näsa leva sitt eget liv, och jag tappade kontrollen över storyn. Den for iväg i en helt annan riktning än jag från början tänkt, men det gjorde inte så mycket. Jag hade kommit igång! Nu började jag istället att blogga för att kunna få lite mer ordning på mina tankar. En blogg är mer som en kortnovell. Det går inte att göra den alltför lång om man inte ska förlora läsarens intresse. Nu har jag fyra nya berättelser (och ytterligare några till på gång) som jag vill få liv i och nu finns det bättre förutsättningar att kontrollera det som sker. Om det blir ett material som ska ges ut vet jag inte. Kanske är det så!

Så tack ni som följer Agent Stefans rapporteringar och funderingar över hur livet kan bli bättre och bättre dag för dag!

 

Free your mind!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar